Want your
own Fotopage?






 
Alexs's FotoPage

By: Alexs Azlan

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
[<<  <  [1]  2  3  4  5  6  7  >  >>]    [Archive]
Friday, 20-Feb-2009 10:23 Email | Share | | Bookmark
Jom Pindah ramai-ramai hehe.....

Buat teman-teman......
Oleh kerana ramai member kata fotopages nie
Yahudi punya, so macam tak sedap lah pula mau upload lagi gambar ke sini. So bagi member2 yang masih mengenali saya, dan sudi menjenguk saya... jomlah jengok kat blog saya ok....

1). http://www.flickr.com/photos/azlanumpai
2). http://azlanumpai.edublogs.org


Mungkin inilah gambar terakhir saya di fotopages, thanks buat teman-teman yang sudi memberi sokongan semasa di fotopages ni.

sudi-sudilah jenguk saya di laman yang baru yah....

Thanks
Alexs Azlan


Friday, 20-Feb-2009 08:06 Email | Share | | Bookmark
Penimbawan In Memory Part I

I'M BACK

Assalamualaikum dan salam sejahtera,
Apakhabar teman-teman fotopages? Sorry lah agak lama juga tak muncul balik dalam photopages nie... harap2 ada lagi yang sudi menjengok kita di sini......


Gambar di bawah nie adalah gambar dari sebuah Kampung di Sabah yang di kenali sebagai Kg.Penimbawan. Mungkin tidak ada yang istimewanya tentang kampung ini, selain dari kampung di atas air dan dihuni oleh orang-orang tempatan Sabah dari suku kaum Bajau.

Bagaimanapun, gambar ini mungkin hanya jadi satu kenangan sahaja, kerana kerana selepas ini kita tidak akan dengar lagi tentang Kg.Penimbawan. Mungkin kalian tertanya kenapa? Inilah dinamakan pembangunan dan mungkin juga dinamakan pembaikan taraf hidup, dimana kerajaan akan menempatkan penghuni-penghuni kampung ini ke satu tempat yang jauh lebih baik. Adalah dijangkakan pemindahan akan bermula pada pertengahan tahun 2009 ini. So, kenangan Kg.Penimbawan di atas air ini mungkin cuma tinggal kenangan bila kampung ini dikosongkan nanti.

Gambar dibawah ini adalah sebahagian dari kenangan dari Kg.Penimbawan, insyallah next nanti saya akan cuba untuk uploadkan gambar yang lain. Insyallah.











Friday, 20-Jun-2008 11:23 Email | Share | | Bookmark
Pesta Manuai Part II

...................................

Suku kaum Kadazan Dusun adalah merupakan salah satu nama kaum bumiputera asli yang terbesar di Sabah dan kononya berasal daripada Indo-China, bagaimana pun fakta ini masih diragui lagi. Kaum etnik ini menggunakan pelbagai bahasa dan dialek dengan pelbagai kebudayaan dan adat resam tradisional.

Menurut Persatuan Kebudayaan Kadazandusun Sabah (KDCA), Kadazandusun merujuk kepada empat puluh satu etnik seperti berikut; Bisaya, Kuijau, Murut, Sungai, Bonggi, Lingkabau, Nabai, Tatana, Bundu, Liwan, Paitan, Tangara, Dumpas, Lobu, Pingas, Tidong, Gana, Lotud, Rumanau, Tindal, Garo, Lundayo, Rungus, Tobilung, Idaan, Makiang, Sinobu, Tolinting, Kadayan, Malapi, Sinorupu, Tombonuo, Kimaragang, Mangkaak, Sonsogon, Tuhawon, Kolobuan Minokok, Sukang, Tutung


Suku kaum Kadazan Dusun merupakan satu pertiga dari penduduk Sabah. Suku kaum Kadazan Dusun yang tinggal di pantai barat seperti Penampang, Papar, Tuaran, Kiulu, Tamparuli, Tenghilan, Kota Belud dan juga di lembah bukit di Ranau, Tambunan, dan Keningau adalah petani tradisi yang menanam padi sawah dan huma. Sesetengah dari mereka memburu serta menangkap ikan sungai. Mereka kebanyakan bertempat di sekelilingi kawasan lembah pantai barat dan kawasan pendalaman.

Lazimnya masyarakat Kadazan Dusun mendiami kawasan-kawasan tertentu, seperti etnik Kimaragang di daerah Kota Marudu,pitas dan kudat, Etnik Lotud di daerah Tuaran, Orang Sungai di daerah Kinabatangan, Sugut, Paitan dan Pitas. Bagi Orang Sungai yang tinggal di daerah Pitas, mereka menganut agama Islam manakala daerah-daerah lain seperti Kinabatangan Orang Sungai turut menganut agama-agama lain. Masyarakat Lotud (Suang Lotud) turut mendiami kawasan Pantai Barat Selatan negeri Sabah terutamanya Tuaran, Tamparuli, Telipok dan dan sedikit di Kota Belud (Tampasuk).

Masyarakat Kadazan Dusun ini dulunya mengamalkan kepercayaan animistik serta semangat dalam setiap hidupan di alam ini. Bagaimanapun kebanyakkan dari masyarakat ini telah pun meninggalkan amalan tau kepercayaan ini kerana kedatangan agama Kristian dan Islam dalam kehidupan mereka. Segelintir golongan tua masih lagi mengamalkannya terutamnya mereka yang tinggal di pedalaman Sabah. Walaupun begitu, akibat arus pemodenan kini bilangan mereka sudah kian berkurangan. Orang Kadazan Dusun kini menjadikan amalan lalu hanya sebagai kenangan atau sebagai sebahagian daripada adat mereka sahaja dan tidak mengamalkannya secara serius.



....................



....................



....................



....................



....................



....................



....................



....................
...................................Maaf kesilapan kat maklumat gambar,
...................................Etnik Kimaragang bukan Hemaragang




....................



....................



....................



....................
...................................Maaf kesilapan kat maklumat gambar,
...................................Etnik Kimaragang bukan Hemaragang



....................



....................


Friday, 13-Jun-2008 20:05 Email | Share | | Bookmark
Selamat Hari Ayah




Askum semua,
Apakhabar? Hari nie saja nak buat entry khas untuk Hari Bapa (17hb Jun 2008). Selamat Hari bapa kepada semua exp untuk pengunjung-pengunjung dan member-member kat my fotopages nie. Tak kiralah samada you all di panggil Bapa keh, Ayah keh, Abah keh, Rommo keh, Baba keh dan entah apa lagi pangilan khas untuk seorang bapa. Yang penting pengorbanan kalian sebagai bapa tak akan dilupakan. bak kata orang Kasih ibu membawa ke Syurga, kasih ayah sepanjang hayat. Semoga kalian bertambah teguh dan dimurahkan rezeki.

Terasa juga sedihnya bila sambut hari bapa nie. Kalau hari ibu hari tu boleh lah bawa ibu jalan-jalan. Tapi sempena hari bapa nie hanya sekadar Surah Yassin dan Al Fatihah untuk Arwah Ayah yang telah lama pergi. Semoga roh ayah yang dikasihi ditempatkan disisi orang-orang yang beriman dan dikasihi Nya.

Kepada teman-teman diluar sana, kalau anda masih mempunyai ayah atau bapa, ambil lah kesempatan ini untuk meluahkan rasa kasih kepada mereka selagi hayat mereka masih bersama-sama kita. Bila dah tiada, mungkin hanya kenangan yang mengusik minda kita kerana peluang kita hanya lah sekali saja. Kepada teman-teman yang senasib dengan ku, sedekahkanlah Al Fatihah atau doakanlah semoga mereka ditempatkan bersama-sama orang yang dikasihi Nya. Amin.


Untuk teman-teman semua, terimalah entry ku kali ini sebagai renungan bersama. Maaf kalau karya ini tidaklah secantik seperti yang kalian boleh hasilkan, mungkin masih terlalu banyak yang perlu saya pelajari dalam hal edit-mengedit nie. Apapun terimalah seadanya sebagai renungan semata yah...

Oh..yah, untuk makluman gambar-gambar kat bawah nie bukanlah gambar Arwah Ayah saya, gambar ni ambik time Pesta Kaamatan baru-baru nie. Terima kasih untuk pakcik-pakcik ni yang sporting time kena ambik gambar.


...............................................Nie adalah lirik dari lagu Ebit G.Ade


.......................................Nie adalah lirik dari lagu Sudirman Hj.Arshad


Yang kat bawa nie, kebetulan terjumpa kat Youtube, lagu mengenai ayah. Lagunya taklah sebaik mana, tapi kreativiti adik ni yang cuba menghasilkan lagu mengenai seorang ayah amatlah kita hargai dan kita tabik. So... tahniah untuk adik nie dan untuk teman-teman semua, dengarkan lah lagu kat bawa nie....


You tube kat atas ni dari Adik Andhyta




Yang kat bawah nie dari Intan, yang ditujukan khas buat bapa atau ayah kat fotopages. Thanks Intan



First : Enjoy dengan lagu baru aku "Kaamatan" : Ada komen tak????



Saturday, 7-Jun-2008 15:38 Email | Share | | Bookmark
Salam Dari Sabah

.............

Assalamualaikum w.t.w dan salam sejahtera,
Apakhabar member-member photopages semua, maaflah yah... Dah lama juga tak update my fotopages nie, bukan saja bersawang, dah penuh semak samun pun hehe... Bukan tak nak update, tapi alasan yang biasa kalian dengarlah kan... "Busy". Yalah nak jawab apalagi... memang hakikatnya kesibukan dengan kerja tu yang buat kita tak dapat nak bersama member-member semua kat fotopages nie. Lagi pun aku baru balik dari kursus seminggu, bukannya jauh pun kat Kota Kinabalu saja, tapi kursus dari pagi sampai malam, tu yang tak sempat2 nak update. Ok lah, kali nie aku update khas untuk member-member semua.

Sempena Pesta Manuai atau Tadau Kaamatan bagi bahasa Sabah pada 30hb dan 31hb Mei yang lepas, sempatlah juga ambik gambar walaupun tak banyak, tapi adalah sebagai tetapan member-member yang tak sempat bersama masa tu. So layan my first entry mengenai Pesta Manuai nie... insyallah nanti akan dicuba untuk upload yang lain pulak ok.... So kali nie nak cerita sikit berkenaan dengan Pesta Manuai ni atau Tadau Kaamatan ni.(Layan....)


TADAU Kaamatan adalah perayaan yang cukup sinonim dengan masyarakat Sabah dan diwarisi sejak sekian lama oleh kaum Kadazandusun.

la kini telah diterima sebagai salah satu perayaan utama negara sama seperti sambutan Hari Raya Aidilfitri, Tahun Baru Cina, Deepavali dan Krismas.

Meskipun pada asalnya ia merupakan warisan kebudayaan masyarakat Kadazandusun dan Murut yang merupakan majoriti penduduk Sabah, namun kini ia disambut oleh semua kaum lain di negeri ini sebagai salah satu simbol perpaduan dan keharmonian masyarakat berbilang kaum.

Tadau Kaamatan yang bermaksud Pesta Menuai merupakan perayaan kesyukuran dan penghormatan semangat padi yang dipanggil 'Bambarayon' atau 'Bambaazon'. la diwarisi sejak turun-temurun oleh nenek moyang mereka yang merupakan golongan petani.

Perayaan ini amat bermakna kerana ia mempunyai hubungan yang sangat rapat dengan kepercayaan dan adat tradisi. Suku kaum Kadazandusun mempercayai padi mempunyai semangat yang harus dihormati. la adalah lambang pengorbanan seorang wanita demi menyelamatkan masyarakat ramai.

Daripada mitos yang diturunkan daripada satu generasi ke satu generasi, mereka percaya dunia ini adalah ciptaan Tuhan yang mereka panggil Kinorohingan. Kinorohingan dan isterinya Suminundu mempunyai seorang anak perempuan tunggal jelita bemama Huminodun.

Suatu ketika dahulu suku kaum Kadazandusun mengalami bencana kemarau menyebabkan wujud masalah kebuluran. Kinorohingan yang berasa kasihan terhadap kesengsaraan dan penderitaan mereka telah mengorbankan Huminodun dan jasadnya telah disemadikan di bumi.

Daripada tubuh Huminodun ini bumi menjadi subur dan telah tumbuh padi serta tumbuh-tumbuhan lain membolehkan suku kaum Kadazandusun mendapat sumber makanan baru iaitu beras.

Sebagai tanda kesyukuran dan membalas pengorbanan Suminundu, suku kaum Kadazandusun telah membuat sumpah setia kepada Kinorohingan yang mereka akan sentiasa mengenang Suminundu.

la dilakukan dengan cara mengadakan upacara penghormatan Semangat Padi dan upacara-upacara lain yang mempunyai kaitan dengannya.

Rentetan itu, bermula 1 Mei setiap tahun, sambutan Tadau Kaamatan akan disambut dengan penuh meriah oleh masyarakat Sabah. la kemudian diistiharkan sebagai salah satu daripada perayaan nasional pada tahun 2001.

Di Sabah, perayaan ini akan disambut besar-besaran di setiap daerah. Majlis pelancaran akan diadakan secara bergilir di setiap daerah di Sabah.

Bagi pengunjung dari luar yang ingin mengenali masyarakat, kebudayaan, kesenian atau apa sahaja yang berkaitan dengan penduduk terdiri daripada kira-kira 40 etnik di Sabah, Tadau Kaamatan adalah perayaan paling tepat untuk disaksikan.














[<<  <  [1]  2  3  4  5  6  7  >  >>]    [Archive]

© Pidgin Technologies Ltd. 2014.

ns4008229.ip-198-27-68.net